Het regenseizoen is begonnen - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Laurens Quinten - WaarBenJij.nu Het regenseizoen is begonnen - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Laurens Quinten - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Laurens

29 Maart 2015 | Kenia, Mumias

Het regenseizoen is begonnen

Sinds het begin van deze week regent het elke dag een paar uur. Dat gaat bijna altijd gepaard met onweer en tussendoor schijnt de zon. De hoge temperaturen zijn verdwenen, met zo’n 28 graden is het aangenaam. Ik verwachtte dat de wegen bijna onbegaanbaar zouden worden maar tot nu toe blijft de modder uit, misschien moet het daarvoor wat langer regenen. De natuur knapt er zienderogen van op.

Corruptie
Kenia is al weken in de ban van politieke onrust. Er is vooral sprake van het aanpakken van de gigantische corruptie, waarvoor het land ook door de VS, GB en andere landen wordt aangesproken; het vertrouwen van buitenlandse investeerders wordt geschaad en binnenlands is het vertrouwen in functionarissen op alle niveaus beperkt. Of er deze keer wel iets van komt is de vraag, voorlopig blijft het bij woorden. Al weken ligt de parlementaire commissie die de corruptie moet aanpakken onder vuur, de voorzitter is weggestuurd en ook andere leden worden genoemd in schandalen. Gisteren heeft de president in zijn jaarlijkse toespraak iedereen die wordt beschuldigd van corruptie opgeroepen zijn taken neer te leggen en aan het onderzoek mee te werken.

Radiotherapie
De gezondheidszorg is verdeeld in een particuliere en een publieke tak, de laatste is veel goedkoper. Maar voor de behandeling van kanker m.b.v. radiotherapie zijn slechts twee apparaten in het land, beide in Nairobi. Door het intensieve gebruik zijn ze nu allebei kapot! Nu zijn er maar liefst 94 röntgenapparaten besteld waarmee - in elke provincie - diagnoses kunnen worden uitgevoerd. En dan? De relatie met de corruptie dringt zich op.

Discriminatie
In Nairobi is een Chinees restaurant dat na vijf uur s middags geen Afrikanen toelaat. Het is ooit overvallen (raar dat dat gedaan is door Afrikanen) en nu zouden de klanten en de bedrijfsleiding dat op deze manier willen voorkomen. Nu bleek dat niet zo’n goed idee, want behalve de woede die het opleverde werd opeens naar de vergunningen van het bedrijf gekeken. Die ontbraken grotendeels, evenals de arbeidsvergunningen van de meeste Chinezen. In een interessant ingezonden stuk in de krant nuanceerde een in Kenia wonende Deen de discriminatie: de Chinezen zijn inderdaad het ergst maar Afrikanen hebben zo ook hun methoden. Waar hij ook komt, steeds is de prijs van alles hoger dan wanneer zijn vrouw iets wil kopen en tegelijk wordt zij met de nek aangekeken omdat ze van een blanke wil profiteren.

Het basketbaltoernooi in Kitale
Zaterdag ben ik ons schoolteam gaan aanmoedigen bij de West-Keniaanse kampioenschappen in Kitale. Dat is drie uur reizen van Mumias en omdat het toernooi al op donderdag begon moest ik er in mijn eentje, in een overvol busje, naar toe reizen. Dat viel eigenlijk best mee. Kitale is een relatief welvarende stad, op de school waar het toernooi werd gehouden was alles net wat beter verzorgd dan in Mumias. Het toernooi werd overigens een tegenvaller want ik was nog net op tijd om de nederlaag in de halve finale mee te maken. Kitale bood wel de gelegenheid om een paar kaartjes te kopen, die zijn in heel Mumias niet te vinden. Het kopen van enkele postzegels op het postkantoor van Mumias zou een filmpje waard zijn: het duurde al een hele tijd voordat de bediende wist hoeveel er op een kaart moest en daarna leek tellen tot vier te bestaan uit het een voor een afscheuren van de zegels, die op de balie leggen en dan de volgende.

De komende twee weken komt er een einde aan het avontuur, ik heb er zelfs goede hoop op dat er een bezoek aan het beroemde Nationale Park bij Kakamega in zit. De directeur van St Peters heeft me er zelfs vrij voor gegeven want hij vindt ook dat ik wat meer van het land moet zien.

• 31 Maart 2015 - 15:58

Annette:

Beste Laurens,

Eindelijk een berichtje van mij (ons).
    Niet zo netjes om zo lang niets van ons te laten horen!
    Gelukkig houdt Jennie ons goed op de hoogte.
    Geniet nog van deze heel bijzondere reis ! Om daarna waarschijnlijk aan een weer bijzondere tijd thuis te beginnen.

Groetjes Ad en Annette

• 04 April 2015 - 19:41

Jan Quinten:

Het is en blijft een land met onvoorstelbare omstandigheden en gebeurtenissen. Maar wat het belangrijkste is dat je er toch van blijft genieten. Ik heb onlangs van Jennie gehoord dat er al vergevorderde plannen zijn om in 2016 weer terug te gaan en dat wil ook wel wat zeggen. Ik wens je een heel leuke laatste week toe en een goede reis naar huis.

Groeten, Jan.