Roadshow en lessen - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Laurens Quinten - WaarBenJij.nu Roadshow en lessen - Reisverslag uit Mumias, Kenia van Laurens Quinten - WaarBenJij.nu

Roadshow en lessen

Door: Laurens Quinten

Blijf op de hoogte en volg Laurens

15 Januari 2015 | Kenia, Mumias

De lessen bij na mijn vorige verslag waren zoals ik dat verwachtte: veredeld rekenen aan een groepje van meestal vier leerlingen. Ik heb de indruk dat er vooruitgang is, maar een paar dagen later blijkt er niet veel van te blijven hangen. Vrijdag kwam er een verrassende mededeling van de directie: zaterdag houden we een marketingactiviteit. Dat is geen open dag zoals we in Nederland gewend zijn. Het blijkt een mengeling van rondrijden met een geluidswagen, flyeren en amusement voor het publiek. Dat publiek vinden we bij winkelcentra in de wat grotere plaatsen in de omgeving. Nou ja, winkelcentra, het beeld van een stel golfplaten, hier en daar een container of stenen gebouwtje en veel op de grond zittende kooplieden met een mooi opgetaste stapel mangoᷰs, bananen of uien komt nog het dichtst in de buurt. Daar staan we dan met muziek, een vijftal jongemannen met komische dansacts en een jonge leraar die alles aan elkaar praat. Telkens word ik als witte raaf naar voren gehaald om mezelf voor te stellen en daarna mee te doen met de dansjes, waaraan ook enkele meisjes deelnemen. Alleen al het feit dat deze houterige figuur het waagt om mee te doen trekt de aandacht. En daar is het tenslotte om te doen. Tussen negen en zes uur zitten we overigens meer in de auto dan dat we iets doen want de wegen nodigen niet uit tot snelheid. In een busje passen gemakkelijk twintig personen..

Deze week komt er wel schot in de zaak: de staking is voorbij en ik heb intussen met veel plezier de highschool bezocht. De officiele lessen beginnen pas maandag maar omdat er een aantal leraren zijn die door de school betaald worden i.p.v. de staat, en ook een aantal stagairs, draaien de lessen nu al. De eerste heb ik bijgewoond - door de staking nog een overvolle klas met 70 jongens - en het lijkt heel goed te doen. Meer nog, ik verheug me er echt op!

De highschool is een grote organisatie, met 1200 leerlingen in internaat. Het loont dus de moeite om zelf wat aan de voedselvoorziening te doen, Dat gebeurt op een complex van een kleine 30 ha met daarop twee vijvers met 6000 vissen, een schuur met 100 varkens en veel tuinbouw. De school zelf straalt klasse uit: gedurende de lestijd zijn de leerlingen in schooluniform, compleet met stropdas, en nette kleding wordt ook van de leraren geeist. Je merkt aan alles dat de leerlingen graag de kans aangrijpen om via goede schoolresultaten vooruit te komen.

Nog even mijn rooster afwachten, de schooltijd is van 06:50 tot 16:00 uur.

In de volgende blog lees je meer over het dagelijkse leven in Kenia.

  • 16 Januari 2015 - 13:09

    Anita:

    Hey Laurens, klinkt allemaal best gezellig, dansen etc! ;-)
    Ik vraag me af of er alleen jongens op die school en internaat zitten of krijgen de meiden daar ook de kans om een opleiding te doen? Wordt die voedselvoorziening door de leerlingen verzorgd, zaaien, planten, oogsten, voeren en slachten, of hebben ze daar personeel voor? Mogen ze daar trouwens varkensvlees eten?
    Geniet er nog van en de groetjes!

  • 18 Januari 2015 - 17:35

    Annette:

    Hallo Laurens,

    Wat leuke om jou zo te kunnen volgen ! Van Jennie hoor ik gelukkig ook regelmatig verhalen !!
    Het verhaal van het dansen was wel erg leuk (leedvermaak?) we konden het ons zo voorstellen!!
    En jij dacht...niemand kent me hier...wat maakt het uit!
    We blijven je volgen veel succes met het lesgeven want nu gaat het echt beginnen 70 in de klas !!!!

    Hartelijk groeten ook van Ad ( kan je vissen ha ha ) Annette

  • 19 Januari 2015 - 19:14

    Pascal:

    Hallo Laurens,

    van Jennie kreeg ik het adres van je webpagina. Leuk om te lezen. Ik hoop dat er ook filmpjes op de website komen van je dansjes.... We lezen graag hoe het je verder vergaat in Kenia,

    groeten Pascal en Maréchèlle

  • 23 Januari 2015 - 11:18

    Annemarie Emmen:

    Dag Laurens, wat leuk om je blog te lezen! Een hele bijzondere ervaring moet dit zijn. Lesgeven doe je al langer, maar al die activiteiten eromheen zijn wel spannend, lijkt me. Ik kijk uit naar je volgende verhalen en zal de collega's in onze nieuwsbrief aanmanen om ook eens een kijkje te nemen op je blog.
    Een fijne tijd gewenst!
    Hartelijke groeten, Annemarie

  • 27 Januari 2015 - 21:15

    Yvonne En Ook Gerben:

    Hoi Laurens,

    Wat een avonturen! Wij vinden het bijzonder dat je dit doet...geniet ervan. Net met Jennie nog even gekletst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurens

Verslag van mijn verblijf in Kenia

Actief sinds 18 Nov. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 10238

Voorgaande reizen:

18 November 2014 - 31 December 2014

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: